Nastavení přístroje Fujifilm X-T2

Založeno na vlastních zkušenostech

Jaká nastavení provádím před první expozicí

Poslední aktualizace: 2. 12. 2016

Ještě před samotnou první expozicí s novým fotoaparátem provádím vždy vybranou základní úpravu oblíbených parametrů a nejinak tomu bylo i v případě prvního spuštění fotoaparátu Fujifilm X-T2. Mezi ty úplně nejzákladnější patří:

RAW: ano, fotím výhradně do tohoto na detaily bohatého formátu a zásadně se vyhýbám JPEG souborům. Stejně tak jako u předchozího přístroje Nikon D600, i nyní jsem zvolil bezztrátovou kompresy tohoto formátu.

AdobeRGB: barevný prostor přepnu ze standardního sRGB na tento s větším rozsahem barev. Adobe Photoshop Lightroom si s tím poradí a pokud fotografie exportuji, myslím na to a převádím snímky do sRGB.

Pomocná AF lampa: nerad upozorňuji okolí, že právě fotografuji rozsvícením pomocné lampy, tak aby mohl přístroj lépe zaostřit. Tuto funkci ihned vypínám, stejně jako pípnutí signalizující správné zaostření.

Tyto tři základní parametry nastavuji na svých přístrojích již hodně dlouho. Spoléhám především na formát RAW, díky němuž kolikrát zachráním nejeden chybně exponovaný snímek a navíc získám do kresby více detailů.

Co se barevného prostoru AdobeRGB týče, zde si říkám, proč nevyužívat této možnosti, když už to daný přístroj nabízí a nijak mi to nepřekáží v post-processingu. Ovšem pozor! Jak mne upozornil pozorný čtenář, přepínání barevného prostoru v přístroji nemá skutečně až tak velký význam, pokud fotografujete jako já převážně do formátu RAW. Rozdíl mezi sRGB a AdobeRGB je v rozšířeném rozsahu barev a ten může někdy pohnout histogramem (především ve stínech a přepalech), který po exponování snímku kontroluji přímo v přístroji. Právě tento histogram je generován z JPEGu, který je součástí RAWu a slouží jako náhled snímku. Fotíte-li do RAWu, a chcete využívat barevného prostoru AdobeRGB, je zapotřebí tento profil nastavit v editačním programu.
Navíc existují i situace, kdy jsem nucen v přístroji přepnout z RAWu na JPEG, například pokud mi dochází paměťové karty a plánuji nasnímat více záběrů, které by se mi ve formátu RAW již na kartu nevešly.

Pomocná přisvětlovací lampa pro auto focus přístroje je velmi rušivá, stejně tak hlasité pípnutí potvrzující správné zaostření přístroje. Celé okolí ihned zaznamená, že se kolem pohybuje fotograf a začne se chovat zcela jinak. Pro můj styl práce jsou tyto pomocné systémy značně nevhodné.

Reklama

Specifika pro Fujifilm X-T2

Redukce šumu a práce s ISO

Jelikož se s přístrojem stále seznamuji, moc dalších změn v nastavení jsem prozatím neprovedl. Aktuálně si hraji s různým způsobem nastavení AF a hledám ten nejvhodnější k stylu mé práce, ale je ještě předčasné abych zde uváděl pro jakou kombinaci jsem se nakonec rozhodl a proč.

Prozatím jsem v přístroji nastavil tyto další parametry:

Noise Reduction = 0
Sharpening = 0

Po opakovaném testu, který popisuji níže, jsem se rozhodl vrátit k přednastavené hodnotě redukce šumu, tedy na neutrální nulu a to zejména pro případy, kdy budu nucen přepnout z RAWu do JPEG formátu. Bez rozpaků ponechám tuto redukci na přístroji.

Další milovanou funkcí je možnost automatické nastavení citlivosti, na kterou jsem si velice zvykl už u Nikonu D600. Ačkoliv má X-T2 menší snímač, nastavil jsem parametry obdobně, tedy maximální citlovost na ISO 6400 a nejdelší čas měním podle situace. Zde mi schází možnost nastavit nejdelší čas podle ohniska připojeného objektivu. Na druhou stranu mám k dispozici tři různé profily pro automatické nastavení citlivosti.

Pro klid duše jsem si zopakoval test, kdy jsem přístroj umístil na stativ, nastavil ISO 800, následně i 6400 (na snímcích), clonu f/5,6 a přepnul záznam do formátu JPEG+RAW. Oproti tomu můj první test proběhl v obchodě, bez stativu a poněkud ve spěchu.

Musím říct, že mne výsledek neskutečně překvapil až do okamžiku, kdy jsem si všiml svého nešťastného omylu, překlikl jsem se v Lightroomu a vybral k porovnání chybnou sadu snímků. Uf, to bylo těsné. Málem jsem uvedl v omyl sebe i vás.

Redukce šumu u formátu JPEG
Redukce šumu u formátu JPEG

Naštěstí jsem si toho všiml a tak teď vám mohu s klidem v duši doporučit, že v případě výstupu do JPEG formátu ponechte přednastavený parametr redukce šumu  na neutrální hodnotě. Zejména v případě, že se nehodláte dodatečným odstraňováním šumu zdržovat. Fujifilm X-T2 umí provést redukci šumu velice citlivě, aniž by se něco podstatného ze snímku vytratilo.

Redukce šumu u formátu RAW
Redukce šumu u formátu RAW

No a pokud fotografujete do formátu RAW, není potřeba cokoliv měnit. Skutečně to vypadá, že přístroj neprovádí při ukládání surových dat žádné zásahy do obrazu. Alespoň ať na to koukám z jakékoliv strany, a po celé ploše testovacího snímku, nezaznamenal jsem rozdíl. Na toto téma jsem na internetu četl hodně názorů, zda přístroj zasahuje, či nezasahuje do RAWu. Nyni se přikláním k názoru, že skutečně nezasahuje a pokud ano, ničeho jsem si nevšiml.

Postupem času budu tuto stránku průběžně aktualizovat o nové poznatky, rady a tipy. Budete-li mít chuť některá má doporučení komentovat, určitě budu rád napíšete-li mi skrz kontaktní formulář.